Forma-1 / Motorsport

Forma-1, Monacói Nagydíj: ahol centiken múlik a siker

Ha csak egy versenyből állna a világbajnokság, azt a futamot Monte-Carlóban rendeznék, és alighanem senkinek sem lenne kifogása ellene. A „legek” pályája, hiszen a legpatinásabb, legnehezebb, legszűkebb, ám hiába a leglassabb, mégis a legfontosabb verseny az évben. Az itteni siker a világbajnoki cím után a második legfontosabb a pilóták számára, aki Monacóban győz, annak neve sosem merülhet feledésbe.

""

A városi nagydíj jóval idősebb a Forma-1-nél is, az első versenyt 1929-ben futották a városállamban. A világbajnokság nyitóévében, 1950-ben is szerepelt, ezen a futamon kezdte meg forma-1-es pályafutását a Ferrari csapata. Néhány év szünet következett, majd 1955-től kezdődően minden évben ellátogat a királykategória a tengerparti városba.

""

Monacóban mindig történik valami. A pálya minden kanyarjáról történetek tucatjait tudják felidézni a rajongók. Ascari tengerbeesése, Graham Hill nagyszerű győzelmei, Senna menetelése a harmatgyenge Tolemannel, Panis sikere mindössze négy célba érkezővel, Schumacher parkolása a Rascasse-ban vagy Button futása a célegyenesben mind a Forma-1 legemlékezetesebb pillanatai közé tartoznak. Sajnos a pálya történelméhez tragédia is kapcsolódik, az olasz Lorenzo Bandini vesztette életét az 1967-es nagydíjon, amikor egy szalmabálának csapódott, a lángra gyúló Ferrariból pedig túl későn tudták csak kimenteni.

A tavalyi versenyen Sebastian Vettel indult az első rajtkockából, majd egy elhibázott kerékcsere után elúszni látszott számára a győzelem, azonban a többiektől eltérő gumitaktikával visszatért az első helyre. A verseny végére nagyon elhasználódtak az abroncsai, így Alonso és Button is közvetlen mögötte autózott, előzési lehetőségre várva. Szerencséjére azonban egy tömegbaleset miatt piros zászlóval meg kellett szakítani a versenyt, a szünet alatt kapott friss abroncsokkal pedig már könnyen behúzta a győzelmet és szerezte meg pályafutása első monacói sikerét Alonso és Button előtt. Ez a pálya azon kevesek közé tartozik, ahol nem Michael Schumacher tartja a győzelmi rekordot. Monte-Carlóban ugyanis az egykori háromszoros világbajnok Ayrton Senna állhatott fel a dobogó, illetve jelen esetben a hercegi páholy lépcsőjének legmagasabb fokára, szám szerint hatszor. Michael Schumacher ötször nyert a városállamban, Fernando Alonso kétszer, de a mezőnyből Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Jenson Button és Mark Webber is monacói győztesnek mondhatja magát. A csapatok közül a McLaren a legsikeresebb 15 futamgyőzelemmel.

""

A pályára sok kivétel vonatkozik. Ez az egyetlen verseny a szezonban, ahol nem futják le a 300 km-es távot, továbbá itt rendezik egyedül a szabadedzéseket csütörtökön és tartják meg a pénteket pihenőnapnak. Az aszfaltcsík már régóta nem felel meg a modern biztonsági követelményeknek, mégis elképzelhetetlen, hogy a Forma-1-es nagydíj elmaradjon. Monacóban nem egyszer borultak már fel az erőviszonyok, a versenyző kvalitásai jobban előtérbe kerülnek így városállamban a kevésbé versenyképes autókkal is lehet jó eredményt elérni. A meglepetésgyőzelmek után pedig beindul a szmokingvadászat, ugyanis a győztes este a herceggel vacsorázik, és bizony többször előfordult, hogy az első helyen végző versenyző nem készült az alkalomnak megfelelő ruházattal. Bár ebből sem csinál mindenki problémát, emlékezetes James Hunt esete, aki lukas farmerben és tornacipőben jelent meg a tiszteletére adott vacsorán.

A pálya hossza 3340 méter, 19 kanyar nehezíti. Egy DRS zónát jelöltek ki, ami a célegyenesben lesz, a Noghes kanyartól a Sainte Devote-ig, a hozzátartozó mérőpont az uszoda után, a 16-os kanyart követően lesz. A DRS rendszer a szabadedzéseken és az időmérőn, a korábbi pályáktól eltérően, nem lesz teljesen szabadon használható, a 8-as és a 10-es kanyar közötti szakaszon, amelybe az alagút is beletartozik, nem lesz nyitható a hátsó szárny, amit a pilóták és a csapatok teljes mértékben támogatnak. A Pirelli a hétvégére a szuper lágy (super-soft) és a lágy (soft) keveréket bocsájtja a csapatok rendelkezésére. Könnyen lehet azonban, hogy az esőgumik is előkerülnek majd, ugyanis a meteorológusok szerint mind szombatra, mind vasárnapra esőre lehet számítani, ami az eddig sem túlzottan kiszámítható versenyeket még izgalmasabbá teheti. Amennyiben az idei győztesektől eltérő csapat pilótája szerzi meg a győzelmet vasárnap, az új rekord felállítását jelentené a Forma-1-ben.

Monacói Nagydíj
2012.május 24-27
 Pálya hossza: 3.340 km (2.075 mérföld)
 Verseny hossza: 260.520 km (161.887 mérföld)
 Legtöbb győzelem (pilóta): Ayrton Senna (6)
 Legtöbb győzelem (csapat): McLaren (15)

Forrás: bevezetem.hu